Tamiya 78029 U.S. Battleship BB-63 Missouri 1/350
1295,00 kr
USS Missouri (BB-63) var ett amerikanskt slagskepp som lades ner 1941,
Beskrivning
USS Missouri (BB-63) var ett amerikanskt slagskepp som lades ner 1941,
sjösattes i januari 1944 och togs i drift i den amerikanska flottan i juni 1944. Fartygets längd var 270,4 m, bredd 33 m, och hennes fulla deplacement – vid tidpunkten för sjösättningen – 58 400 ton.
Toppfarten för slagskeppet USS Missouri var upp till 33 knop.
Den huvudsakliga beväpningen vid tidpunkten för uppskjutningen var 9 406 mm kanoner i tre torn med tre kanoner vardera, och den sekundära beväpningen var huvudsakligen 20 127 mm kanoner.
USS Missouri var det tredje av de sex Iowa-klassens slagskepp som beställdes.
Som det visade sig, med att Montana-klassens slagskeppsbyggande misslyckades, var Iowa-klassens slagskepp de sista som sjösattes för den amerikanska flottan.
Eftersom de byggdes utan några ekonomiska eller förskjutningsbegränsningar visade de sig också vara de mest tekniskt avancerade amerikanska slagskeppen under andra världskriget.
Redan från början byggdes de som nyckelfartyg för hangarfartyg och lade stor vikt vid hög toppfart, vilket gjorde slagskepp av Iowa-klassen mycket snabbare än några andra amerikanska slagskepp.
De hade också noggrant tillverkade rustningar och nya 406 mm Mk. VII med ett större omfång av det effektiva skottet. USS Missouri (BB-63) började sitt deltagande i andra världskriget i december 1944, genom att färja från Atlantens hamnar till Hawaii.
Redan i januari 1945 stödde han de amerikanska marinsoldaterna på Iwo-Jima med sitt artilleri.
I mars i år fungerade USS Missouri som ett sköldfartyg för ett team av hangarfartyg som attackerade mål på de japanska öarna med sina plan ombord.
I april stödde han aktiviteter i Okinawa-regionen. Slagskeppet avslutade sin verksamhet under andra världskriget på ett mycket ärofullt och representativt sätt – det var ombord som representanterna för Japan undertecknade handlingen om villkorslöst överlämnande av sitt land den 2 september 1945.
Fartyget deltog också aktivt i Koreakriget (1950-1953). 1956 placerades han dock i reserven. På 1980-talet återgick han till linjetrafik, efter att tidigare ha genomgått en genomgripande modernisering.
Det innebar installation av modern elektronik och brandledningssystem, samt installation av Tomahawk och Harpoon raketkastare och Phalanx luftvärnssystem.
Slagskeppet var också anpassat för målsökning av helikoptrar ombord. Det på detta sätt moderniserade fartyget deltog aktivt i skyddet av tankfartyg i Persiska viken 1987, i slutfasen av Iran-Irak-kriget.
Han återvände till dessa vatten 1990 för att delta aktivt i Operation Desert Storm (1990-1991) som avfyrade raketer och artilleri ombord mot mål i Irak.
Slutligen, 1992, avvecklades fartyget. För närvarande fungerar det som ett museifartyg på Hawaii.
Inga rekommenderade tillbehör just nu.

